Nachtwey

Idag gjorde klasskompisen Nadia en presentation av en krigsfotograf i skolan. James Nachtwey heter han och har rest världen över för att förmedla ett starkt budskap med sina bilder. Och starka foton var det minst sagt, och jag tror alla i klassen gav ifrån sig små kvidande läten när hans foton visades på projektorn.

Jag tror att man måste vara lite av en smått störd ensamvarg om man som krigsfotograf orkar se alla dessa människor som lider. Nachtwey själv var en mycket fåordad man av att dömma från den dokumentärfilmen vi fick se om honom efter presentationen.

Att ge sig ut i krig, fattigdom, bland sjuka barn och döda människor med en kamera i handen, och kunna sova på nätterna är för mig ett under. Jag hyllar ändå de fotografer som orkar ta sig an det viktiga uppdraget att visa oss människor vad som händer ute i resten av världen, jag själv skulle aldrig ha det psyket för den typen av jobb.

Klicka in på hans
hemsida och förstå vad jag pratar om.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback