Uppdragspraktik

Nu har jag varit riktigt duktig. Skolan börjar igen den 1a September, och då ska vi ha frilanspraktik terminen ut. Det innebär att jag ska söka upp en tidning/redaktion som jag sedan ska jobba för. De skickar uppdrag till mig, och sedan skriver jag texterna från skolan och skickar tillbaks dem till redaktionen. De finns inga krav på publicitet, vilket gör att det förmodligen kommer bli lättare att få en praktikplats eftersom de inte har några skyldigheter gentemot mig som journalist. Gratisjobb med andra ord. Ingen lön, inget krav på att de publicerar mina texter, och inge jobb för dem mer än att hålla kontakten med mig över telefon och skicka iväg mig på intervjuer.

Men jag har chansen att skapa kontakter, visa framfötterna och kanske vid ett senare tillfälle (exempelvis i vår då jag ska ha min sista och viktigaste praktik) ha en möjlighet att komma in och jobba för dem "på riktigt".

Och nu till saken. Jag har haft riktig ångest för att jag inte tagit tag i att leta praktikplats, men nu bestämde jag mig för att skriva det där mailet och har skickat ut det till fyra olika tidningsredaktioner och väntar nu på svar.

På ett sätt att det lite läskigt. Jag menar, det börjar ju handla om min framtid, och att skapa viktiga kontakter. Jag vill inte välja vilken tidning som helst, utan jag måste fundera på vad för typ av magazin jag vill komma in på och kanske få jobba i framtiden. Jag har valt att försöka få napp på tjejtidningarna ute i landet. De tilltalar mig mest då de vill ha en ung tjej som kan skriva reportage, intressanta personporträtt, någon som intresserar sig för mode och kändisar. Jag tror det skulle passa mig, eller vad tror ni?

Sen har jag funderat över min blogg lite. Den är inte direkt journalistiskt upplagd, utan är mer en helt vanlig blogg där jag skriver om vad jag gör om dagarna i syfte att mina vänner ska läsa. Ni kanske inte ser mig riktigt som en journalist av att döma vad ni läser här, och då började jag fundera på om jag skulle ändra min blogg lite. Skriva mer krönikor exempelvis och ta upp konkreta ämnen istället för att snacka på om vad jag gjort under dagen?

Men å andra sidan vill jag att det ska vara en personlig blogg som mina vänner kan gotta sig i. Jag strävar inte efter att få stor publicitet á Blondinbella.

Passade på att skriva i mailet jag skickade till redaktionerna att jag gjorde ett Hollywoodreportage i våras, något som jag tror kanske skulle passa in i deras målgrupp. Dock tänker jag inte ge det ifrån mig utan att få en slant i fickan. Nej, om de ska in i en tidning så tänker jag sälja det som frilansmaterial.

Åh jag längtar till skolan börjar!

Kommentarer
Postat av: maggan

wow. den sista meningen dar fick mig lite pa fall. jag har nog aldrig hort dig saga de orden i en och samma mening! go tomas!

Postat av: Carro

Jag längtar också tills skolan börjar, jag har min vårpraktik fixad iaf och hoppas få uppdragspraktiken fixad nästa vecka. Men du, uppdragspraktiken, får man inte visa framfötterna lite och komma med egna uppdragsförslag? Det borde väl vara positivt?

2008-08-08 @ 15:25:52
URL: http://carolineblomqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback